Hantar Artikel Anda Kepada Kami


Sebarang Artikel boleh dihantar melalui e-mail kami iaitu :- darul_taqwa09@yahoo.com

FOKUS UTAMA

Jawapan Isu AC di TANTA

 sumber :http://pemerhatitanta.blogspot.com/2010/10/jawapan-isu-ac-di-tanta.html
Assalamualaikum..

Terima kasih kepada ibu ayah student yang begitu mengambil berat tentang anak2 di bumi Tanta ini. Disini saya ingin memberikan penerangan berkaitan tentang isu yang berlaku agar para ibu bapa boleh melihat dari sudut dua belah pihak.

Pertamanya, bumi mesir ini cara pemerintahannya bukan seperti negara kita malaysia, boleh dikatakan ianya seperti dibawah perintah darurat dan penuh dengan peraturan2 kawalan keselamatan yang amat tinggi. Disini setiap laluan masuk dan keluar negeri2 akan dikawal oleh polis. Oleh sebab itu setiap perkara perlu ada dalam makluman polis. Sebagai contoh satu peristiwa yang pernah berlaku di Tanta, seorang pegawai JPMK yang hadir ke Tanta dengan tiada makluman oleh pihak polis Tanta, maka apabila masuk ke sempadan Tanta polis perasa kereta diplomat bernombor plate hijau masuk, lalu polis terus excort kereta tersebut sehingga smpai ke Tanta, lalu menanyakan beberapa soalan terhadap wakil rombongan tentang mengapa mereka tidak maklumkan kehadiran ke sini. Sebab bagi kerajaan mesir setiap diplomat atau orang asing keselamatan mereka akan dijaga.

Begitu juga dengan program ke gamasah anjuran MM tahun lepas, bila mahu masuk ke kawasan gamasah polis tidak benarkan sebab x ada makluman pada mereka, akhirnya bile berbincang dengan ketua polis baru dibenarkan masuk itu pun ditugaskan 2 org polis untuk menjaga 24 jam tempat penginapan peserta.

Jadi dengan dua kesah ini saya harap para ibu bapa memahami situasi disini tidak sama seperti dinegara kita. Pihak keamanan mesir di Tanta telah menganggap pengerusi DPMT sebagai wakil pelajar di Tanta, jadi hal berkenaan pelajar dan rakyat malaysia di tanta akan ditanyakan kepada pengerusi. Ini kerana DPMT yang di naungi PMRAM merupakan sebuah NGO berdaftar disini. Jadi berkenaan keselamatan rakyat malaysia pihak keamanan tanta sering bertanya kepada pengerusi dan memberikan ketetapan-ketetapan yang perlu dipatuhi.

Antara ketetapan yang diberikan ialah, 1) tidak boleh bergaduh dengan warga arab. 2) tidak boleh terlibat dengan politik mesir (terutamanya pembangkang Ikhwanul Muslimin). 3) tidak boleh terlibat dengan apa jua perkumpulan haram atau tunjuk perasaan. 4) hanya masjid2 tertentu sahja yang dibenarkan para pelajar belajar, ini kerana ada sebahagian masjid yang dikuasai pembangkang. 5) hanya perlu 1 sahaja markaz @ tempat berkumpul bagi pelajar malaysia untuk tujuan pantauan pihak keamanan. ini adalah ketetapan dari pihak keselamatan di tanta.

Jadi wajar apabila idea pembukaan centre ini dikeluarkan ada wakil DPMT yg datang berbincang dengan umi, sebagai satu jalan untuk menjaga keselamatan disini. Bukan condem atau marah, kan cume datang berbincang. kemudian bila ditubuhkan juga AC ini, bila pihak keselamatan tahu, maka mereka ingin berjumpa dengan puan siti serta pengurus MM, untuk mengetahui apa tujuan pembinaannya. Namun pihak puan siti menutup telefon dan tidak menjawab panggilan serta tidak membalas mesej yang disampaikan oleh pihak DPMT yang mahu menyelesaikan isu ini.. Puan siti memilih untuk mendiamkan diri. kan adalah lebih baik puan siti berjumpa dengan pihak keamanan tanta dan terangkan sebagaimana yg diterangkan dalam post kali ini. itu cara yang betul.

Bila puan siti memilih untuk mendiamkan diri, jadi pihak keamanan menekan pengerusi DPMT kerana tidak dapat jawapan berkenaan status AC ini, dengan sebab itu lahirnye isu ini yang mungkin pihak ibu bapa menganggap DPMT ini orang yang berfikiran negatif, tidak berlapang dada dan mengajak permusuhan kepada MM. itu satu tanggapan yg salah dan perlu saya betulkan. andai kata puan siti memilih untuk beri kerjasama dari awal lagi, insya Allah masalah ini sudah selesai.

 Pihak DPMT dan PCT, tidak pernah memusuhi MM, bahkan awal kedatangan ejen MM ke bumi Tanta ini DPMT dan PCT lah yg banyak membantu, dari sudut perumahan,pendidikan dan kebajikan pelajar. namun apabila pelajar MM semakin ramai, mungkin jasa DPMT dan PCT sudah tidak diperlukan lagi, maka kata-kata negatif lah yang dilemparkan kepada mereka. amat baik sekali tindakan itu.

Akhir sekali saya berharap, agar pihak ibu bapa, jangan pandang serong kepada persatuan ini, kerana persatuan ini lah yang beri bantuan sebanyak2nya kepada ejen MM sewaktu awal bertapak disni. malah sehingga kini pihak persatuan masih menghulurkan bantuan. Isu ini berkaitan isu keselamatan. kalau tidak, tidak akan ditimbulkan dan dibesarkan. Andai pihak keselamatan datang menyerbu AC ketika mana program berlangsung. adakah pihak ibu bapa mahu anak2 ibu bapa sekalian menjadi susah???? oleh itu jalan sebaiknya, puan siti berjumpa dengan pihak keselematan tanta dan terangkan tujuan pembinaan AC ini. insya Allah masalah ini selesai..

 salam sayang dari saya..
 pelajar TANTA
 sumber :http://pemerhatitanta.blogspot.com/2010/10/jawapan-isu-ac-di-tanta.html

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
0 Responses
Leave a Reply

Sweet Memories