Hantar Artikel Anda Kepada Kami


Sebarang Artikel boleh dihantar melalui e-mail kami iaitu :- darul_taqwa09@yahoo.com

FOKUS UTAMA

RAMADHAN YANG SENTIASA DINANTI


RAMADHAN YANG SENTIASA DINANTI

Bismillahirrahmanirrahim…

Salam Ramadhan kepada semua pembaca Blog Kemuniti Imarah Darul Taqwa ana harap semuanya sihat walafiat di samping menjalani ibadat puasa yang difardukan bagi setiap orang mukmin.

Ramadhan kini kembali, setelah setahun kita menunggu kedatangannya. Di mana bulan Ramadhan adalah bulan yang penuh keberkatan di dalamnya. Pada bulan Ramadhan kita diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas umat-umat terdahulu. Firman Allah SWT di dalam surah Al-Baqarah ayat 183 yang bermaksud :
“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertaqwa.”

Oleh itu, marilah sama-sama kita merebut peluang ini untuk meningkatkan amal ibadat kita kepada Allah SWT. Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan hamba Allah yang bertaqwa.
Teringat juga ana dengan sebuah  hadis yang menceritakan tentang fasa-fasa Ramadhan.
1.Sepuluh terawal ialah rahmat
2. Sepuluh yang kedua ialah keampunan
3. Sepuluh yang terakhir ialah pelepasan daripada azab api neraka Allah.

Banyak peristiwa yang berlaku di dalam bulan yang mulia ini yang memberikan impak yang besar kepada agama Islam. Di antara peristiwa-peristiwa tersebut ialah :
1.     Penurunan Al-Quran
2.     Kewajipan Berpuasa
3.     Tercetusnya Perperangan Badar Al-Kubra
4.     Pembukaan Kota Mekah

Dan di antara peristiwa-peristiwa lain yang berlaku di dalam bulan Ramadhan ialah :
*Rasulullah SAW mengutuskan Saidina Ali ke Yaman untuk menyebarkan Islam pada  tahun 10 Hijrah.
*Kewafatan Saidina Ali RA, pada tahun 40 Hijrah.
*Perperangan Al-Qudsiah menentang Farsi pada tahun 15 Hijrah.
*Pembukaan Andalus pada 28 Ramadhan tahun 92 Hijrah.
*Kemenangan tentera Islam yang dipinpin oleh Nuruddin Al-Zanki ke atas tentera salib pada tahun 599 Hijrah.
*Perperangan Ain Jalut yang dimenangi oleh tentera islam pada tahun 658 Hijrah / 3 September 1260 Masihi.
*Kelahiran Alim ‘allamah Al-Aini, pengarang kitab Umdatul Qari Syarah Sahih Bukhari pada tahun 762 Hijrah.

Terdapat beberapa fadhilat di dalam bulan Ramadhan yang melebihi bulan-bulan Islam yang lain. Antaranya ialah :
            1.Puasa fardhu
            2. Malam Lailatul Qadar
            3. Diturunkan Al-Quran
            4. Pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan dibelenggu
            5. Solat terawih
            6. Penghulu segala bulan
7. Pahala ibadah Sunat disamakan dengan pahala ibadah Wajib di bulan lain & amal wajib pahalanya diganda menjadi 70 kali ganda.

Dibulan Ramadhan kita dianjurkan menunaikan solat terawih secara berjemaah. Setelah selesai solat isyak secara berjemaah. Ada masjid atau surau melakukan solat terawih lapan rakaat dan ada juga yang melakukan 20 rakaat. Ini bergantung kepada imam masjid atau surau tersebut. Alangkah ruginya orang-orang yang tidak mengambil peluang yang di berikan oleh Allah SWT untuk beribadah.

Jika diperhatikan pada bulan-bulan lain, Rumah-rumah Allah (masjid atau surau) kebanyakkannya tidak sehebat dibulan Ramadhan. Sunyi dan sepi kerana tidak ramai yang datang untuk solat berjamaah, paling ramai berjamaah adalah pada hari jumaat sahaja. Tetapi dengan kedatangan Ramadhan setiap tahun, kita boleh lihat kemeriahan Rumah Allah dipenuhi para jamaah dari semua peringkat umur, anak-anak kecil, remaja, dewasa dan golongan tua semuanya hadir untuk sama-sama mengimarahkan rumah Allah. Alhamdulillah…

Sedangkan solat secara berjemaah amat digalakkan oleh Islam walaupun bukan dibulan Ramadhan. Oleh itu, marilah kita kekalkan suasana kemeriahan berjamaah ini pada bulan-bulan lain juga.
Selain solat terawih, kemeriahan bulan Ramadhan dapat dirasakan dengan bertadarrus al-Quran. Kita digalakan memperbanyakkan membaca al-Quran dibulan ini kerana dibulan Ramadhan turunnya al-Quran. Oleh itu, walaupun sibuk macammana sekali pun, bacalah al-Quran walaupun satu ayat. Itu sudah memadai daripada kita tidak membaca langsung, tetapi sebaiknya kita berusahalah untuk mengkhatamkan al-Quran walaupun satu kali sepanjang Ramadhan ini.

Di samping itu, amalan sedekah juga menjadi penyeri dibulan Ramadhan ini. Kita digalakan untuk bersedekah lebih-lebih lagi dibulan yang mulia dan penuh keberkatan ini. Mudah-mudahan segala amalan yang kita lakukan dibulan yang barakah ini dapat mendekatkan lagi diri kita kepada Allah SWT.

Justeru itu, marilah sama-sama kita meriahkan lagi Ramadhan kali ini dengan melakukan segala perintah Allah  SWT dan meninggalkan segala larangan NYA agar kita semua tergolong di dalam golongan hamba-NYA yang bertaqwa. Ramadhan Karem, Kullu Amm Waantum Bilkhair…

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
0 Responses
Leave a Reply

Sweet Memories